Protokół z przebiegu konsultacji projektu Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Zielonka w 2022 roku
Konsultacje przedmiotowego projektu uchwały zostały ogłoszone Zarządzeniem nr 8/22 Burmistrza Miasta Zielonka z dnia 24 stycznia 2022 r. w sprawie konsultacji Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Zielonka w 2022 roku. Trwały od 24 stycznia do 14 lutego 2022 r.
Projekt programu opublikowany został na portalu internetowym Miasta Zielonka www.zielonka.pl., jak również wysłany pocztą elektroniczną do zarejestrowanych na terenie Zielonki pięciu organizacji pozarządowych, których działalność statutowa obejmuje ochronę zwierząt.
Konsultacje miały formę wyrażania opinii, uwag, wniosków, sugestii na piśmie, na przygotowanym w tym celu formularzu konsultacyjnym. Podmioty biorące udział w konsultacjach mogły dostarczyć wypełniony formularz konsultacyjny do Urzędu Miasta Zielonka osobiście bądź skorzystać z poczty tradycyjnej lub elektronicznej.
W dniu 14 lutego 2022 r. do Urzędu Miasta Zielonka wpłynęła opinia w przedmiotowej sprawie, złożona przez Fundację Ktoś.
Poniżej przedstawiono uwagi wniesione przez organizację wraz z informacją
o uwzględnieniu poszczególnych uwag przez Burmistrza Miasta Zielonka.
Lp. |
Złożona uwaga |
Sposób rozpatrzenia |
1 |
Naruszenie art. 11a ust. 2 pkt 1 u.o.z.
Wskazany przepis zobowiązuje każdą gminę do zapewnienia zwierzętom bezdomnym miejsca w schronisku, nie oznacza to jednak, że wystarczające będzie wskazanie schroniska, z którym Gmina ma zawartą umowę. Brak w programie uregulowania zasad przyjęcia zwierzęcia do schroniska, w tym zapewnienia kwarantanny, szczepień, leczenia w razie potrzeby, trwałego znakowania oraz zasad wydania zwierzęcia właścicielowi, oraz danych adresowych schroniska i sposobu przeprowadzania w kontroli.
|
Uwaga nieuwzględniona.
Brak takich zapisów wynika z faktu, że Miasto Zielonka od kilku lat nie przekazało żadnego zwierzęcia do schroniska. Odłowione zwierzęta przekazywane są do Punktu czasowego przetrzymywania odłowionych zwierząt, skąd są odbierane przez dotychczasowego lub nowego właściciela. |
2 |
Naruszenie art. 11a ust. 2 pkt 1 u.o.z.
Wskazany przepis – art. 11a ust. 2 pkt 2 u.o.z., nakłada na gminy obowiązek opieki nad kotami wolno żyjącymi. Oznacza to, że wymagane jest określenie zakresu sprawowanej opieki oraz podmiotów, które będą ją wykonywać. Opieka nad kotami wolno żyjącymi polega na: kontroli populacji, dokarmianiu, utrzymywaniu czystości w miejscach bytowania, zapewnieniu miejsca schronienia, zapewnienia opieki weterynaryjnej. W opiniowanym programie brak jest wskazania zakładu lekarsko-weterynaryjnego, który będzie wykonywał wskazane zabiegi (kastracja, leczenie, znakowanie) oraz nie wiadomo też kto i na jakich zasadach koty odłowi i na jakich zasadach koty wolno żyjące zostaną wypuszczone w miejscu dotychczasowego bytowania; jednocześnie zostali wskazani „społeczni opiekunowie (karmiciele)” kotów wolno żyjących, jednak nie wiadomo jakie będą zasady ich wyłaniania i jak Gmina zapewni, że wskażą oni wszystkie koty, które wymagają kastracji;
§ 7 pkt 5 Programu wymaga dalszego doprecyzowania – nie wskazano konkretnej organizacji, jakie zadania będzie wykonywać oraz o jakie interwencje chodzi.
Program nie określa właściwie udzielanej kotom wolno żyjącym pomocy, w tym nie wskazano poszczególnych niezbędnych zadań – ustalenia miejsc występowania kotów wolno żyjących i przeprowadzania w nich kontroli, ustalania liczby tych zwierząt, zasad udzielania pomocy weterynaryjnej i zapobiegania chorobom, zakupu i wydawania karmy społecznym opiekunom kotów, odławiania w celu przeprowadzenia kastracji i wypuszczania w miejscu bytowania. Nie wskazano także podmiotów wykonujących zadania. Dobrą praktyką jest utworzenie rejestru społecznych opiekunów kotów wolno żyjących, określenie zasad wykonywania opieki i dołączenie do programu wzoru porozumienia (oświadczenia) podpisywanego z opiekunami, a także zobowiązania organu wykonawczego do przeprowadzenia naboru osób chętnych do wykonywania tego zadania.
|
Uwagi uwzględnione częściowo.
Społecznymi karmicielami zostają osoby, które posiadają wiedzę odnośnie występowania skupisk bezdomnych kotów i zgłoszą do Urzędu chęć współpracy przy opiece nad tymi zwierzętami.
Uwagi dot. wskazania zakładu lekarsko-weterynaryjnego, który będzie wykonywał zabiegi oraz zasady odławiania kotów wolno żyjących i ich wypuszczania w miejscu dotychczasowego bytowania a także udzielania pomocy weterynaryjnej i zapobiegania chorobom zostały uwzględnione w Programie. Gmina nie planuje ogłaszać dodatkowego naboru karmicieli gdyż w przypadku pojawienia się nowych skupisk kotów, zajmują się nimi obecni karmiciele.
Uwaga nieuwzględniona. Nie wskazano konkretnej organizacji, gdyż interwencje w sprawach związanych z wypadkami są przypadkami losowymi i trudno przewidzieć czy będzie w nich brać udział jakaś organizacja czy też działania podejmie np. tylko Policja.
Uwaga nieuwzględniona. Rejestr społecznych opiekunów i wzór porozumienia podpisywanego
|
3 |
Naruszenie art. 11a ust. 2 pkt 3 u.o.z.
Odławianie ma dotyczyć zwierząt bezdomnych, a więc według art. 4 pkt 16 u.o.z. zwierząt domowych lub gospodarskich, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały. Jako realizujących zadanie wskazano dwa podmioty: Konsorcjum Lider z Komory Błotne oraz firmę Partner z Marek, z którymi Gmina zawarła umowę na świadczenie usług w zakresie wyłapywania bezdomnych zwierząt z terenu Gminy Zielonka w roku 2022. Nie wskazano, gdzie zostaną przewiezione zwierzęta gospodarskie oraz nie został określony podmiot do wyłapywania zwierząt gospodarskich, posiadający wymagane dla tej działalności na podstawie przepisów prawa weterynaryjnego zezwolenia i świadectwa oraz aktualne zezwolenie wydane na podstawie art.7 ust.1 pkt 3 u.u.c.p.g. Uregulowania również wymaga sposób postępowania w przypadku rannych, chorych zwierząt gospodarskich.
|
Uwagi nieuwzględnione.
W § 14 wskazano adres gdzie przewożone będą zwierzęta gospodarskie. Pomoc zwierzętom gospodarskim udzielana jest na tych samych zasadach i przez te same podmioty co innym zwierzętom. Miasta Zielonka jest gminą miejską, brak jest na jej terenie gospodarstw rolnych. Od początku istnienia obowiązku sporządzania Programu opieki nad zwierzętami nie wystąpiła na naszym terenie konieczność interwencji w sprawie zwierząt gospodarskich. Tak więc brak potrzeby rozbudowania zapisów dotyczących tych zwierząt.
|
4. |
4. Naruszenie art. 11a ust. 2 pkt 4. u.o.z.
Art. 11a ust. 2 pkt 4. u.o.z. nakłada na gminy obowiązek przeprowadzenia obligatoryjnie sterylizacji albo kastracji zwierząt w schroniskach dla zwierząt.
Zadanie to realizuje schronisko na podstawie § 9. pkt 1, jednak zwrócić uwagę trzeba na dwa istotne naruszenia:
- we wskazanym przepisie zawarto postanowienia, że zabiegom podlegają zwierzęta przyjęte do schroniska z wyjątkiem zwierząt, u których istnieją przeciwwskazania do wykonania tych zabiegów z uwagi na stan zdrowia, jednak nie wiadomo o jaki stan zdrowia chodzi, nie zawarto też innych zasad wykonania zabiegu
- nie wiadomo w jakim terminie zwierzę powinno zostać poddane kastracji i jak będzie zabezpieczone po zabiegu; |
Uwaga nieuwzględniona
Miasto Zielonka od kilku lat nie przekazało żadnego zwierzęcia do schroniska. Odłowione zwierzęta przekazywane są do Punktu czasowego przetrzymywania odłowionych zwierząt. Stan zdrowia, który mógłby być przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu określa każdorazowo, po przeprowadzeniu badania lekarz weterynarii. Zasady wykonywania zabiegów określa rozdział 8 ustawy
Zasady i termin wykonania zabiegu nie są obligatoryjnym elementem programu opieki nad zwierzętami. |
5. |
Naruszenie art. 11a ust. 2 pkt 5. u.o.z.
Art. 11a ust. 2 pkt 5. u.o.z. z kolei ustanawia obowiązek poszukiwania właścicieli dla bezdomnych zwierząt.
To zadanie uregulowano w § 5 według którego zadanie to realizują: schronisko poprzez oddawanie do adopcji bezdomnych zwierząt nowemu właścicielowi; Urząd Miejski w Zielonce, poprzez promocję adopcji zwierząt; organizacje społeczne i mieszkańcy poprzez współpracę z urzędem;
Wykonywanie tego zadania również zostało określone zbyt ogólnie. Nie wiadomo jakie zadania, każdy ze wskazanych podmiotów będzie wykonywał, ponieważ zostały określone tak ogólnie Rada Miasta Zielonka nie zapewniła postanowieniami programu skutecznego wykonania przedmiotowego zadania. Dodatkowo jeden z podmiotów – organizacje pozarządowe, faktycznie nie został wskazany. Takie ogólne wskazanie jakichś organizacji zostało zastosowane w innych regulacjach Programu, jednak wymagane tu jest tak, jak w innych działaniach wskazanie konkretnego podmiotu, a nie tylko typu. |
Uwaga uwzględniona częściowo.
Została wskazana organizacja pozarządowa – Zielonkowskie Forum Samorządowe, które wykonuje zadania związane z obowiązkiem. Pozostałe ogólnikowe i niejasne zapisy zostały usunięte.
|
6. |
Uwagi do art. 11a ust. 2 pkt 6. u.o.z.
Art. 11a ust. 2 pkt 6. u.o.z. nakłada na gminy obowiązek zapewnienia możliwości uśmiercenia ślepych miotów.
Uwagi: Dobrą praktyką jest zobowiązanie właściciela do przyprowadzenia samicy do zakładu w celu podania odpowiednich leków oraz zobowiązania go do przeprowadzenia zabiegu kastracji. |
Uwaga nieuwzględniona
To właściciel ma prawo decydowania o tym, czy podda należące do niego zwierzę sterylizacji. Uzależnienie uśpienia ślepego miotu od poddania zwierzęcia sterylizacji przy braku na nią zgody właściciela narusza art. 11a ust. 3a ustawy o ochronie zwierząt (por. wyrok WSA w Kielcach II SA/Ke 587/17).
|
7. |
Naruszenie art. 11a ust. 2 pkt 8. u.o.z.
Gmina w art. 11a ust. 2 pkt 8. u.o.z. została zobowiązana do zapewnienia zwierzętom, które ucierpiały podczas zdarzeń drogowych, opieki weterynaryjnej realizowanej całodobowo, przy czym chodzi nie tylko o zwierzęta bezdomne, ale również zwierzęta wolno żyjące (dzikie). Kwestie te zostały uregulowane w § 13. programu, jednakże we wskazanej regulacji można postawić następujące zarzuty: - brak zasad udzielenia pomocy zwierzętom dzikim - brak jednoznacznego wskazania, że Gmina faktycznie posiada podpisaną umowę na opiekę 24 godziny na dobę z zakładem lekarsko-weterynaryjnym, który faktycznie takiej pomocy zwierzęciu udzieli; wskazana lecznica podaje ograniczone godziny pracy, które jednak nie potwierdzają całodobowej gotowości do świadczenia usług - czy Gmina przewidziała udzielnie pomocy na miejscu zdarzenia drogowego - czy lekarz weterynarii przyjedzie na miejsce, oraz jakie przewidziano dalsze postępowanie ze zwierzęciem, któremu dzielono pomocy, w tym z którym ośrodkiem rehabilitacji zwierząt Gmina zawarła umowę; - kto i gdzie może zgłosić potrzebę udzielenia pomocy- czy na Policję i czy jest ona przygotowana do podjęcia bezpośrednich działań na miejscu zdarzenia.
Dobrą praktyką będzie umieszczenie na stronie internetowej Gminy informacji z kim I w jaki sposób należy się kontaktować w sytuacjach konieczności udzielenia pomocy zwierzętom. Kto jest zobowiązany do przybycia w miejsce wypadku, kto dokona przewozu zwierzęcia do zakładu leczniczego, kto posiada sprzęt, przygotowanie i umowy pozwalające na właściwe wykonanie zleconego zadania, wprowadzenia wymaganych regulacji do Programu oraz zasad kontroli jego wykonania |
Uwaga uwzględniona częściowo.
- pomoc zwierzętom dzikim udzielana jest na tych samych zasadach i przez tez sam podmiot co innym zwierzętom; - Lekarz weterynarii przez 24 godziny na dobę pełni telefoniczny dyżur i w razie zgłoszenia wyjeżdża na miejsce wypadku i udziela pomocy zwierzęciu na miejscu lub przewozi do gabinetu, Nie ma potrzeby aby gabinet był czynny przez 24 godziny na dobę gdyż interwencji takich poza godzinami pracy gabinetu jest niewiele. Gmina nie zawarła umowy
- zapisy odnośnie zgłaszania potrzeby udzielenia pomocy zostały wprowadzone do Programu.
- informacja dotycząca zgłaszania zdarzeń z udziałem zwierząt znajdują się na stronie Urzędu Miasta Zielonka w zakładce Mieszkańcy-opieka nad zwierzętami-zgłoszenia pogryzień Pozostałe informacje i procedury |
8. |
Naruszenie art. 11a ust. 5. u.o.z. Przedmiotowy przepis brzmi: „Program (...) zawiera wskazanie wysokości środków Finansowych przeznaczonych na jego realizację oraz sposób wydatkowania tych środków. Koszty realizacji programu ponosi gmina."
W § 12. Programu Gminy Zielonka wskazano: zapewnienie miejsca w schronisku bezdomnym zwierzętom w kwocie 4000 zł, opieka nad punktem tymczasowego przetrzymywania zwierząt 124 740 zł, zakup karmy dla bezdomnych psów i kotów 25 000 zł i przeciwdziałanie bezdomności, w tym wyłapywanie, transport, usługi weterynaryjne oraz sterylizacja, kastracja i znakowanie zwierząt 175 000 zł.
Brak uregulowania sposobu wydatkowania środków, z zaplanowaniem konkretnych kwot na wykonanie każdego z zadań. Takie uregulowanie finansowania Programu jest przez sądy administracyjne zgodnie traktowane jako naruszenie ustawy o ochronie zwierząt. Cytując fragment wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim (sygn. II SA/Go 797/17). „Narusza art. 11a ust. 5 u.o.z. pozostawianie organowi wykonawczemu gminy albo innym podmiotom współdziałającym w wykonaniu uchwały swobody w zakresie sposobu wydatkowania takich środków, względnie precyzowania tegoż sposobu w zawieranych umowach. Tylko powiązanie uchwalonej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację programu z konkretnym sposobem ich wydatkowania pozwala przyjąć, że nie jest on fikcją i umożliwia faktycznie wykonanie poszczególnych zadań, które są liczne, zgodnie z przyjętymi w uchwale priorytetami." Podkreślić należy, że wyrokiem powyższym sąd stwierdził nieważność Programu. |
Uwaga uwzględniona
Kwoty przeznaczone na poszczególne umowy zostaną wyszczególnione w Załączniku do Programu. |
9 |
Inne uwagi:
- brak wzorów umów adopcyjnych (czasowych i stałych) jako załączniki do programu
- brak danych adresowych schroniska, gdzie przebywają zwierzęta bezdomne z gminy Zielonka
- brak informacji o zasadach przeprowadzania kontroli powierzonych zadań
- brak uregulowań zapewnienia opieki zwierzęciu, którego właściciel lub opiekun zmarł albo nie może sprawować opieki z przyczyn od niego niezależnych |
Uwagi nieuwzględnione.
- wzory umów adopcyjnych nie są obligatoryjnym elementem programu opieki nad zwierzętami;
- brak jest zwierząt z terenu Zielonki w schroniskach;
- informacje o zasadach przeprowadzania kontroli powierzonych zadań nie są obligatoryjnym elementem programu opieki nad zwierzętami;
Program opieki nad zwierzętami dotyczy zwierząt bezdomnych, rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd pozostawały; Zwierzę, którego właściciel zmarł, zgodnie z Kodeksem cywilnym, należy do masy spadkowej na takich samych zasadach jak przedmioty i powinni się nim zająć spadkobiercy. |