Zastrzeżenie numeru PESEL sprawia, że nikt na ten numer nie otrzyma kredytu ani rat. Od 1 czerwca br. banki mają obowiązek sprawdzania, czy kredytobiorca nie ma zastrzeżonego PESEL-u. Numer ten można zastrzec w Urzędzie Miasta lub w aplikacji mObywatel.
Kradzieże danych osobowych są coraz bardziej powszechne. Swój numer PESEL podajemy dość często i w wielu miejscach (m.in. urzędy, przychodnia, sklep, szkoła, bank, różne inne instytucje), nieraz w internecie i w aplikacji w telefonie. W większości przypadków jest to po prostu konieczna formalność do załatwienia jakiejś sprawy, ale też może zdarzyć się sytuacja, że ktoś będzie chciał w sposób nieuczciwy wykorzystać nasz PESEL.
Używając niezgodnie z prawem czyjegoś PESEL-u, oszust może:
- wziąć na tę osobę pożyczkę
- zaciągnąć kredyt ratalny
- założyć firmę
- wynająć mieszkanie czy samochód
Aby uchronić swoich klientów przed oszustwem, od 1 czerwca br. banki mają obowiązek sprawdzania, czy numer PESEL osoby starającej się o pożyczkę czy kredyt ratalny, nie jest zastrzeżony. Jeśli okaże się, że PESEL danej osoby został zastrzeżony, nikt nie otrzyma na niego żadnego kredytu.
UWAGA: również właściciel zastrzeżonego PESELU nie otrzyma pożyczki w banku ani kredytu na raty. W takiej sytuacji należy cofnąć zastrzeżenie.
Mając zastrzeżony PESEL nadal można:
- pójść do lekarza
- zrealizować receptę
- załatwić sprawę w urzędzie
- kupić bilety lotnicze
JAK ZASTRZEC PESEL?
W aplikacji mObywatel
W tym wypadku trzeba posiadać profil zaufany lub podpis kwalifikowany lub e-dowód lub dane do logowania do bankowości elektronicznej.
W Urzędzie Miasta:
- Należy zabrać ze sobą dowód osobisty
- Wypełnić wniosek
Zastrzeżenie PESEL jest bezpłatne i wykonywane od ręki – osoba otrzymuje pokwitowanie dokonania zastrzeżenia.
Zastrzeżenie numeru PESEL można cofnąć bezkosztowo w każdej chwili, zarówno w aplikacji mObywatel, jak i składając wniosek w Urzędzie Miasta.
Więcej informacji na ten temat dostępne jest w załączonej ulotce oraz TUTAJ