List od kolegi Zbyszka sprzed lat, tajemnicze miejsca na mapie Zielonki i uczniowie, którzy ruszają tropem historii – tak wygląda gra terenowa „Tajemnice Zielonki”, stworzona przez panią Monikę Gawerek, nauczycielkę ze Szkoły Podstawowej nr 1. Jej pomysł zdobył II miejsce w wojewódzkim konkursie „Lekcje o Mazowszu”. Gratulujemy i już nie możemy się doczekać, kiedy dzieci i młodzież będą mogli odkrywać Zielonkę w tak niezwykły sposób.
Konkurs „Lekcje o Mazowszu”, zorganizowany przez Samorząd Województwa Mazowieckiegowe współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli i skierowany do nauczycieli, zachęcał do pokazania, jak wygląda codzienne życie na Mazowszu – kiedyś i dziś. Pani Monika Gawerek postanowiła podejść do tematu inaczej niż zwykle. Zamiast tradycyjnych zajęć zaprojektowała terenową grę edukacyjną dla uczniów klas 4–8, w której historia Zielonki staje się niezwykłą przygodą. Mapa, tajemnicze listy, zadania i dużo radości z wykonywania kolejnych wyzwań, a zamiast ocen – satysfakcja z odkrywania naszej pięknej Zielonki.
– Tematem konkursu było życie codzienne na Mazowszu – dawniej i dziś. Pomyślałam, że najlepszym sposobem, by naprawdę zainteresować uczniów, będzie zaproszenie ich do działania. Chciałam połączyć historię z ruchem, zabawą, pracą zespołową i poznawaniem własnego miasta. Zielonka ma wiele ciekawych miejsc, które mijamy na co dzień, często nie wiedząc, jaką mają przeszłość. Ta gra to okazja, żeby je odkryć na nowo – z innej perspektywy, bez ocen i presji. Zależało mi, żeby dzieci uczyły się w sposób, który angażuje i zostaje w pamięci. Mam nadzieję, że „Tajemnice Zielonki” zostaną z nami na dłużej – nie tylko w SP1, ale także w pozostałych szkołach w mieście – mówi Monika Gawerek, nauczycielka j. polskiego w SP1.
Śladami Zbyszka sprzed lat
„Tajemnice Zielonki” zaczynają się od listu. Pisze go Zbyszek – chłopiec, który kiedyś mieszkał w naszym mieście. Uczniowie ruszają jego śladem, odwiedzając osiem miejsc w Zielonce. W każdym punkcie czeka na nich zadanie do wykonania. Za dobrze zrealizowane wyzwanie uczniowie otrzymują liść dębu z literą. To bardzo ważny element gry, ponieważ po odwiedzeniu wszystkich miejsc ze zgromadzonych liter mogą ułożyć hasło końcowe.
Podczas gry uczniowie korzystają z telefonów tylko wtedy, gdy muszą zrobić zdjęcie lub zeskanować kod QR. Cała reszta to praca zespołowa, logiczne myślenie i prawdziwa przygoda w terenie. Nauczyciel pełni jedynie rolę obserwatora – to dzieci przejmują stery i prowadzą tę wyprawę samodzielnie.
Gratulacje i… do zobaczenia w terenie
Serdecznie gratulujemy pani Monice Gawerek i dziękujemy za serce włożone w ten wyjątkowy projekt, który nie tylko aktywizuje naszą młodzież, ale też pozwala spojrzeć na Zielonkę inaczej. Mamy nadzieję, że już wkrótce gra na stałe zagości w szkolnym programie i stanie się wyjątkową formą odkrywania naszego miasta. Uczniowie z Zielonki ruszą wtedy śladami Zbyszka, poznając swoje miasto z zupełnie nowej perspektywy.